BLOQUEIG ARTICULAR

Una articulació es compon de la unió de 2 o més ossos.
Totes les articulacions ens permeten realitzar un munt de moviments, segons el tipus, n’hi ha que fisiològicament tindran més mobilitat o menys.
Les articulacions més mòbils  son la glenohumeral o el que coneixem com a espatlla i la coxofemoral o cadera. De les dues, la que sol presentar més problemes de mobilitat és l’articulació de l’espatlla ja que queda totalment lliure a l’espai i a diari la utilitzem per quasi tot; aquest fet fa que sigui més susceptible de patir lesions i una d’elles és el bloqueig articular.

hombro bloc copia

Una articulació sana està equilibrada, els seus teixits  (lligaments, tendons i musculatura) son tous i estan sans.
Quan una articulació està limitada, ens hem de fixar en els teixits tous ja que normalment son ells els que estan patint.

El bloqueig articular

Però… Per què es dóna un bloqueig articular?

Una contracció muscular brusca és una reacció molt habitual a les caigudes.
Davant una caiguda el cos empara el cop protegint l’articulació amb una contracció muscular. Aquesta resposta és tant ràpida que al cos no té temps a relaxar-se i es produeix un bloqueig articular, quasi sempre reversible amb un tractament adequat.

Un altre motiu de bloqueig articular pot donar-se per una inflamació tendinosa o tendinitis. Sol generar-se per un seguit de moviments repetitius o una gran sol·licitació muscular. Aquesta inflamació pot reduir la mobilitat articular.

També ens podem trobar que l’articulació amb problemes de mobilitat sigui la conseqüència d’una lesió. Una fractura o un post-operatori pot produir capsulitis (inflamació de la capsula – recobriment de l’articulació -) degut a l’etapa de immobilització  que ha de passar després de l’una intervenció.

I no oblidem les cicatrius. Algunes generen adherències que poden provocar en l’articulació una reducció de la mobilitat.

SÍMPTOMES MÉS FREQÜENTS
Tot bloqueig articular va acompanyat de dolor, reducció de la mobilitat o immobilitat.
Aquests factors generen automàticament que el cos ho compensi i apareguin les contractures als musculs veïns.
Si tenim, per exemple, un bloqueig articular a l’espatlla, comporta la limitació de mobilitat i per tant dificultats a l’hora de vestir-nos, pentinar-nos… fent que segurament aquestes tasques les realitzi l’altre braç, adoptan males postures per tal de no patir tant dolor (les anomenem postures antiàlgiques ). Tot això fa que aquest braç i l’esquena es vagin contracturant i es pateixin episodis de dolor en aquesta zona.

TRACTAMENT
A casa ens podem aplicar escalfor per tal de reduir la tensió dels teixits tous.
La millora de la mobilitat s’ha de fer sota supervisió del Fisioterapeuta per tal de no fer mals gestos.
La Fisioteràpia treballa aquest problema mitjançant la Mecanoteràpia (tractaments mecanitzats), la mobilització passiva i activa, la Massoteràpia i la Termoteràpia.

QUINES ARTICULACIONS SON LES MÉS AFECTADES I PER QUÈ?
–   Espatlla: Molt freqüent. A causa de caigudes o sobreús de l’articulació.
–   Lumbars: Degut a uns abdominals dèbils, sobrecàrregues, immobilització, sedentarisme.
–   Cervicals: d’origen generalment postural (ordinador, coixí, estudiar…)
Aquestes son les 3 articulacions que solen patir amb més freqüència un bloqueig articular.

PREVENCIÓ
Per tal de prevenir-ho es important tenir una bona postura a la feina, a l’escola, vigilar amb la carrega de pesos i amb els moviments repetitius, estirar, fer-se massatges de tant en tant i buscar moments per a relaxar-se.

Fisio Indira
Benestar del Cos